Innoveren bij een 200 jaar oud bedrijf

Innoveren bij een 200 jaar oud bedrijf

Hoe is het om te innoveren binnen een 200-jarige multinational? Kan dat eigenlijk wel? Jasper Baggerman, interim innovatiemanager bij DOK 5 en tot voor kort innovatielab manager van Wolters Kluwer, weet hoe het is. Waarom koos Wolters Kluwer vier jaar geleden voor een apart lab? En waarom is het weer gestopt? “Een innovatielab is typisch een instrument voor organisaties die nog niet weten waar ze naartoe moeten.”.

Wat was Wolter Kluwer’s vraagstuk?

“Wolters Kluwer is al jaren, zelfs eeuwen, contentleverancier van professionals. Van oudsher met printproducten, denk aan wetboeken en mappen met jurisprudentie. Nu vooral via een contentplatform, waarbij je in feite een abonnement neemt op een digitale boekenkast. Maar tegenwoordig zijn er steeds meer (gratis) alternatieve vormen van content. Waarom zouden professionals nog steeds de hele boekenkast kopen?’

Goede vraag …

“Misschien moet Wolters Kluwer helemaal geen boekenkasten meer verkopen, maar zoeken naar andere manieren om waarde toe te voegen. Om dat te onderzoeken, zetten we het innovatielab op. Een team van twee frisse tech-savy jongens en twee Wolters Kluwer-veteranen, die samen moesten ontdekken hoe Wolters Kluwer succesvol kan transformeren naar een duurzaam digitaal verdienmodel.”

Waar begin je dan?

“In een bestaande organisatie kun je het beste eerst naar de assets kijken, wat heb je al voor waardevols in huis? Wolters Kluwer heeft waardevolle content, een indrukwekkend auteursnetwerk en mooie nichemarkten. Die namen we als uitgangspunten. Hoe kun je hiermee, met inachtneming van alle nieuwe technologieën, professionals in die markten helpen? En wel op een manier die past bij Wolters Kluwer en waar ook geld mee te verdienen is? We ontwikkelden hiervoor een raamwerk waarmee Wolters Kluwer haar digitale transformatie kon doorlopen. Het raamwerk bestond uit acht innovatiepijlers en per pijler hebben we een proof-of-concept ontwikkeld.”

Lees het hele interview in Boeiend – Digital Transformation Magazine.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.